Vybudování rafinerie probíhalo v letech 2005 až 2009 jako první fáze výstavby. Projekt za 15 miliard rublů s kapacitou 2,5 milionu tun ropy zahrnoval i napojení na hlavní ropovod Transneft v úseku Sukhodolnaya – Rodionovskaya. Hloubka rafinace ropy v závislosti na kvalitě suroviny se pohybovala okolo 60-65%. V počáteční fázi společnost vyráběla motorovou naftu, topný olej a benzín. Do roku 2015, v rámci své druhé investiční fáze podnik zdvojnásobil svoji kapacitu na 5 milionů tun a zahájil provoz vysoce kvalitního silničního asfaltu s výrobní kapacitou 700 tisíc tun ročně.
Třetí fáze byla zahájena v roce 2020 výstavbou komplexu na výrobu benzinu třídy AI-92 a AI-95 Euro-5, motorové nafty třídy Euro-5 a komerčně využívaných zkapalněných uhlovodíkových plynů (LPG). Plány podniku jsou v souladu s dlouhodobým rozvojovým programem regionu počítaným do roku 2030. Objem investic celého záměru je odhadován na 177 miliard rublů.
AKTIVITY UNIS
Společnost UNIS v této etapě přispívala zpracováním dokumentace úvodního projektu (Basic design) konkrétně pro technologické jednotky: Naphtha Hydrotreater - NHT, Continuous Catalytic Reforming - CCR, Isomerization - Penex a pro jednotky pomocných provozů - dusíkovou stanicí, kotelnou, flérovým systémem. Technologickým licenzorem byla společnost UOP. Součástí bylo také získání kladného stanoviska státní expertízy a zpracování objednávkových rekvizic. Dokončení a předání projekční dokumentace proběhlo dle harmonogramu v roce 2021.
PO VÝSTAVBĚ
Komplex Novošachtinské rafinerie nabídne přibližně 717 tisíc tun benzínu ročně značek 92, 95 třídy Euro-5 a přibližně 2 miliony tun motorové nafty.
Pro prodej ropných produktů byl na řece Don, v západní části Rostova na Donu, vybudován terminál s překládkovou kapacitou 7,5 milionu tun ročně, který je schopen přijímat říční a námořní tankery s nosností až 5 tisíc tun.
ROZHODNUTÍ VLÁDY
Za rekonstrukcí Novošachtinského závodu stojí ruská vláda, která přesvědčila všechny rafinerie v zemi o potřebě zvýšit hloubku rafinace ropy a rovněž zavedla ochranná cla na vývoz ropných produktů. Do 1. ledna 2026 musí ropné rafinerie uvést do provozu 13 jednotek sekundárního zpracování ropy, což zvýší produkci motorového benzinu ekologické třídy K5 v Rusku o více než 3 miliony tun ročně.